Inschrijven voor autopuzzelrit

Lid worden?

Jaarthema - Nationaal Comité 4 en 5 mei

OCHTEN 4/5 MEI 2021

Het thema van het herdenken en vieren in 2021 is: na 75 jaar vrijheid.

Een thema dat vraagt om het opmaken van de balans: waar staan we nu en hoe vrij zijn we? Vrijheid is kwetsbaar en dat zien we ook nu om ons heen. Des te meer reden om te herdenken en te vieren.

Zoals je zult begrijpen, zal de herdenking door de huidige omstandigheden aangepast worden. Het samenzijn bij het monument, de inbreng van de scholen en de muzikale begeleiding zullen gemist worden, maar het is belangrijk dat het herdenken wel doorgaat. Samen met een vertegenwoordiging van de gemeente Neder-Betuwe vindt de herdenking daarom door het 4&5 mei comité in een andere vorm en op een ander tijdstip plaats. Deze herdenking wordt opgenomen en kan via een link (naar website van de gemeente Neder-Betuwe) worden bekeken op 4 mei vanaf 20.00 uur. Hiermee kunnen we toch met elkaar de traditie van het herdenken van de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog en hen die zijn uitgezonden voortzetten.

Laten we zo samen gedenken en bij het opmaken van de balans juist nu aandacht voor elkaar hebben.

We hopen later dit jaar, als de omstandigheden het toelaten, op een alternatieve wijze aandacht te besteden aan het thema na 75 jaar vrijheid.

Links:
Gemeente Neder-Betuwe voor de herdenking in Ochten
Youtube kanaal gemeente Neder-Betuwe herdenkingen in de gemeente
www.4en5 mei.nl

De activiteiten rond 4 en 5 mei vinden dit jaar door de omstandigheden vooral vanuit huis plaats. Daarom vraagt het Nationaal Comité 4 en 5 mei aan heel Nederland om op 4 mei de vlag thuis de hele dag halfstok te hangen ter nagedachtenis van de oorlogsslachtoffers en op 5 mei de vlag uit te steken om de vrijheid uit te dragen en als eerbetoon aan hen die ons 75 jaar geleden hebben bevrijd.
Dit in tegenstelling tot het vlagprotocol zoals dat normaal geldt.