75jaarvrijheid

DODENHERDENKING
OCHTEN 4 MEI 2020

75 jaar na de bevrijding van de Tweede Wereldoorlog heeft de herdenking van de oorlogsslachtoffers een andere vorm. Het zal een herdenking in stilte zijn. Wij zullen het samen 2 minuten stil zijn rondom ons monument en de muzikale begeleiding door de Harmonie en het Hervormd Kerkkoor moeten missen. We missen ook de bijdrage van de scholen en de bijeenkomst in het Dorpshuis.

75 jaar bevrijding is het thema dit jaar. En dat verandert niet. Het 4&5 mei comité zal de herdenking niet overslaan, maar heeft een aangepaste vorm gevonden. Er zal een kranslegging plaatsvinden bij het monument op een ander tijdstip. Dit wordt op film vastgelegd en kan via een link bekeken worden vanaf 20 uur op 4 mei. Wij hopen dat we ons op deze manier bij elkaar zullen voelen, toch samen 2 minuten stil kunnen zijn en hen kunnen gedenken die vielen en hen die achterbleven.

De meesten van ons hebben de oorlog niet meegemaakt. We kunnen nu misschien een heel klein beetje van de onvrijheid proeven door de beperkte quarantaine die ons om gezondheidsredenen is opgelegd. Voor hen die de oorlog wel meemaakten roept deze tijd misschien herinneringen op naast de herinneringen en angsten die er al zijn. We denken in het bijzonder ook aan u.

De traditie van herdenken gaat door, dit jaar in een andere vorm. Wees samen stil, herdenk samen.

In Vrijheid kiezen

Vertel nog een keer de verhalen.
Dan staan wij meer dan twee minuten stil
bij wat zich noot meer mag herhalen.
En wat geen mens ervaren wil.

Dan zullen wij noot meer vergeten
wat vrijheid kost in oorlogstijd.
Niet dat wij alle feiten weten.
Maar kiezen voor verdraagzaamheid.

De kransen kunnen niet verbloemen.
Dat oorlogen nog steeds bestaan.
We blijven nieuwe namen noemen
van hen die onrecht ondergaan.

Herdenken is een fakkel dragen.
Het trekken van een lichtend spoor.
In vredesnaam blijven we zeggen.
Geef aan elkaar de vrijheid door.

Lieke Binnenmars.

Links:
Gemeente Neder-Betuwe voor de herdenking in Ochten
Youtube kanaal gemeente Neder-Betuwe herdenkingen in de gemeente
www.4en5 mei.nl

De activiteiten rond 4 en 5 mei vinden dit jaar door de omstandigheden vooral vanuit huis plaats. Daarom vraagt het Nationaal Comité 4 en 5 mei aan heel Nederland om op 4 mei de vlag thuis de hele dag halfstok te hangen ter nagedachtenis van de oorlogsslachtoffers en op 5 mei de vlag uit te steken om de vrijheid uit te dragen en als eerbetoon aan hen die ons 75 jaar geleden hebben bevrijd.
Dit in tegenstelling tot het vlagprotocol zoals dat normaal geldt.